Thursday, 21-Dec-2006 10:19:47 PST


(Photo: STERN)


Gunther Eysenbach MD MPH
eHealth = Medicine + Communication + Information + Society

Associate Professor 
Department of Health Policy, Management and Evaluation, University of Toronto;

Senior Scientist, 
Division of Medical Decision Making and Health Care Research; Core Faculty member, 
Centre for Global eHealth Innovation
Toronto General Research Institute of the UHN, Toronto General Hospital, Canada

Portrait of G.E. (1998)

Keywords: cybermedicine, cyberdoctor, eHealth, computers in medicine,teleprevention, teleepidemiology, medical informatics, medicine and internet, health communication, electronic publishing, eysenbach, gunther eisenbach, günthereysenbach, guenther eysenbach, dr. eysenbach


Brief Curriculum Vitae  10-Dec-2003

My motivation  13-Nov-2001

My books and publications 10-Dec-2003
Publications PDFs

My projects  9-Dec-2003

Other non-academic interests

Picture gallery
updated.gif (168 Byte)with a  picture of my beloved daughter, Lily, born 4 Sept 2005

Talks (Slides)  2003
Teaching

Contact me 10-June-2002

Virtual Press Room  04-May-2000
(very old press articles about my work)

FAQ Cybermedizin d-flag.gif (98 Byte)
(in German - auf deutsch!)

Disclosures / Sponsors


Papers

Gunther Eysenbach coins the term "Infodemiology" and wins AMIA award (14/11/2006):

Gunther Eysenbach's pioneering work on "Infodemiology", presented at the 2006 AMIA Annual Fall Conference in Washington D.C. in November, won a Distinguished Paper Award.

“The Internet has made measurable what was previously immeasurable: The distribution of health information in a population, tracking (in real time) health information trends over time, and identifying gaps between information supply and demand.“, writes Eysenbach in his award-winning paper.

Eysenbach defines "infodemiology" (or information epidemiology) as a "new research discipline and methodology [which deals with] the study of the determinants and distribution of health information". Infodemiology methods and techniques are designed to automatically measure and track health information demand (e.g. by analyzing search queries) and supply (e.g. by analyzing postings on webpages, in blogs, and news articles) on the Internet with the overarching goal to inform public health policy and practice.

In the award-winning paper he demonstrates his point by showing a correlation between flu-related searches on Google and flu-incidence data. The method is shown to be better and more timely (i.e. can predict events earlier) than traditional surveillance methods such as reports by sentinel physicians.

Links:  [Presentation Slides]. [Paper]
Please cite the paper as: Eysenbach G. Infodemiology: Tracking Flu-Related Searches on the Web for Syndromic Surveillance. Proc AMIA Symp 2006; 244-248
http://www.webcitation.org/5LIlQNbDQ
 


Gunther Eysenbach (center) receives an AMIA Distinguished Paper Award for his innovative work on "Infodemiology"

Publishing open access will boost impact, see the following papers published today (15/05/2006):

Eysenbach G. Citation Advantage of Open Access Articles. PLoS Biol. 2006;4(5) p. e157. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pbio.0040157

Eysenbach G. The Open Access Advantage [Editorial]. J Med Internet Res 2006 (May 15); 8(2):e8  http://www.jmir.org/2006/2/e8/

MacCallum CJ, Parthasarathy H. Open Access Increases Citation Rate [Editorial]. PLoS Biol. 2006;4(5) p. e176. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pbio.0040176

[press release]   [blogs about this paper]  
[THE SCIENTIST about this paper] [SCIENCE (19 May) Vol. 312:979 about this paper]

 

6. February 2004

The MedCIRCLE project, initiated and led by Gunther Eysenbach, receives major award:
the Janssen-Cilag "Future Award", referred to as the German "health care nobel prize"

 

Das MedCIRCLE Projekt - entwickelt und initiiert unter der Leitung von Dr. Eysenbach - wurde soeben mit dem prestigetraechtigen Janssen-Cilag Zukunftspreis 2004 ausgezeichnet. Mit dem Preis werden alle zwei Jahre zukunftsweisende Projekte geehrt, die dem Gesundheitswesen mit ihren überraschenden Ideen und bemerkenswerten Leistungen einen entscheidenden Impuls geben. In seinem Anspruch ist der Zukunftspreis richtungsweisend. Es geht ihm nicht um Produkterfindungen oder Patente. Gefragt sind Sozialerfindungen. Als "Gesundheits-Nobelpreis" - wie ihn die Presse einmal nannte - würdigt er Personen, Organisationen und Einrichtungen, die mit gesellschaftlich wirksamen Innovationen die gesundheitliche Versorgung der Menschen in Deutschland verbessern.



Für den Zukunftspreis kann man sich nicht selbst bewerben, sondern muss vorgeschlagen werden. Eine siebenköpfige, unabhängige Experten-Jury aus Wirtschaft, Medizin und Medien bewertet die Beiträge nach Kriterien wie sozialverträglichkeit,
ökonomische Realisierbarkeit, Zukunftspotenzial, volkwirtschaftlichem Nutzen und sozialer Integrationsfähigkeit.

Die MedCIRCLE Kollaboration ist eine internationale Dachorganisation von Gesellschaften und Organisationen die sich mit Qualitaetssicherung von Gesundheitsinformation im World Wide Web beschaeftigen. Mitglieder benutzen eine maschinen-lesbare Sprache um andere Websites zu evaluieren, beschreiben, oder zu annotieren. Dies ermoeglicht intelligenter Software Beschreibungen von verschiedenen Seiten zu aggregieren.

Janssen-Cilag

 

The MedCIRCLE project - developed and initiated under the leadership of Dr. Eysenbach as principal investigator - was awarded the prestigious German "Janssen Cilag Future Award 2004" (Zukunftspreis 2004). With this award, each two years trend-setting projects are honored, which give - with their surprising ideas and remarkable achievements - crucial impulses to the health sector. The "future award" is trying to point into the direction to go to. Required for the award are not product inventions or patents, rather, social innovations are sought. As "Health Nobel prize" - as the press called it once - it honors persons, organizations and mechanisms, who improve health care with socially effective innovations.

For the "future award" one can not apply, but must be nominated. An independent jury consisting of seven jurors from economics, medicine and media evaluates the contributions according to criteria such as social compatibility, economic feasibility, potential for the future, economical use and social integration ability.

The MedCIRCLE Collaboration is an international federation consisting of societies and organizations involved in quality assurance of health information on the web. Members use a common machine-processable language to rate, describe, annotate or endorse other websites, enabling intelligent software tools to aggregate ratings from different perspectives.

Janssen-Cilag

June 2005

ANIMNEW.GIF (2455 Byte)Consumer Health Informatics
Informing Consumers and Improving Health Care
Series: Health Informatics,
Lewis, D.; Eysenbach, G.; Kukafka, R.; Stavri, P.Z.; Jimison, H. (Eds.)
2005, X, 246 p. 28 illus., Hardcover
ISBN: 0-387-23991-X

 

Description: Edited by five leaders in the field of health informatics, Consumer Health Informatics explores all aspects of this evolving science. This comprehensive volume will be an indispensable tool for both professionals and students as it details the broad scope of consumer health informatics and its impact on today's progressive and ever-changing world of health care. Readership: Physicians, nurses, students and IT administrators.

Contents: Consumer Health Informatics. Empowered Consumers. Tailored Health Communication. Design and Evaluation of Consumer Health Information Websites. Information Delivery Methods. Delivery of Online Learning for Healthcare Consumers. Qualitative Evaluation in Consumer Health Informatics. Patient to Patient Communication: Support Groups and Virtual Communities. Electronic Patient-Centered Communication: E-mail and other E-ways to Communicate Clinically. Consumer Health Vocabulary. Disability Informatics. Ethical Issues in Consumer Health Informatics. Social Informatics and Consumer Health. Security of Healthcare Information Systems. The National Library of Medicine Reaches Out to Consumers. Baby CareLink: Collaborative Tools to Support Families. CHOICEs: Patients as Participants in Shared Care Planning at the Point of Care. MedCERTAIN / MedCIRCLE: Using semantic web technologies for quality management of health information on the web. The MI-HEART Project. CHESS: 10 years of research and development in consumer health informatics for broad populations, including the underserved

.

 

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Eysenbach G (Series Editor):
eCollections / Topics in Internet and Health

Multiple Volumes (Vol. 1 - 25 ff. - see complete list)

Note: These PDF files are distributed under the Creative Commons Attribution licence. It is absolutely legal and encouraged to make printed copies and to distribute them for free (eg. at conferences, in classes etc.) or even to resell them (in print form), as long as the material (esp. the citations and the license) is not altered or removed.

 

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22. June 2004

Gunther Eysenbach and Christian Köhler
Health-Related Searches on the Internet
JAMA 2004; 291: 2946. [Extract]

There is ongoing uncertainty about how often consumers use the Internet to search for health-related information. For instance, although a 2000 survey found that 55% of individuals with Internet access have used the Web to find health or medical information,1 Phillipov and Phillips2 reported that 17 health-related search terms they found in the first 300 search terms of the Wordtracker Top 500 keyword report comprised fewer than 1% of all queries. It is possible, however, that people may use many different health-related keywords that are so rare that they never appear on the Top 500 Keywords list. To address this, we analyzed a random sample of search terms entered into a search engine over a longer period of time.
We found that 4.5% of all searches on the web are health-related
.

 

Cover

 

15. May 2004

ANIMNEW.GIF (2455 Byte)Gunther Eysenbach, John Powell, Marina Englesakis, Carlos Rizo, Anita Stern
Health related virtual communities and electronic support groups: systematic review of the effects of online peer to peer interactions

BMJ  2004;328:1166-1170 [Abstract] [Abridged text] [Abridged PDF] [Full text] [PDF] [extra: Tables A-D and appendices 1-3]

 

Cover image

 (11/03) Gunther Eysenbach
The impact of the Internet on cancer outcomes.
CA Cancer J Clin Nov/Dec 2003; 53(6): 356-371

John Powell , Noel McCarthy and Gunther Eysenbach
Cross-sectional survey of users of Internet depression communities
BMC Psychiatry 2003, 3:19 (published 10 December 2003)

The JAMA Systematic Review on Quality Criteria for Health Information on the Web
published in the May 22/27 2002 issue of the Journal of the American Medical Association

News (23.5.02): Dr. Eysenbach receives "The Ferguson Report's Distinguished Achievement Award"
"Gunther Eysenbach is one of the most productive researchers, editors, and publishers in the online health field" (Tom Ferguson).

News (11/02): Paper by Eysenbach & Kohler nominated for Diana Forsythe Award
The award, awarded by American Medical Informatics Association’s (AMIA's) People & Organizational Issues Working Group, is for the best paper (journal or AMIA Symposium) published over the last year (Spring 2001-Spring 2002) that exemplifies work in the spirit of Diana Forsythe.  Nominees are best papers reporting research at the intersection of medical informatics and social science.
The paper “How do consumers search for and appraise health information on the World-Wide-Web? Qualitative study using focus groups, usability tests and in-depth interviews  BMJ 2002; 324: 573-577” was one of 9 nominated papers for the award, selected from the world medical literature.

News (31.10.02): Dr. Eysenbach (as Principal Investigator) wins  100.000 $ research award from the Change Foundation to develop and evaluate a training programme for cancer patients to use the Internet:
I3MPACT: Impact of Internet Instructions on Men with Prostate Cancer Trial - A randomized trial (50k over 2 years)

News (1.2.03): Dr. Eysenbach (as Principal Investigator) wins  200.000$ research award from the Canadian Institutes of Health Research (CIHR) - (Knowledge Translation Competition)
for the eGUIDES study (Electronic Guidelines Usability and Information Design Study) (100k over 2 years)

News (28.6.03): Dr. Eysenbach (as Principal Investigator) wins  255.000$ research award from the Canadian Institutes of Health Research (CIHR) - (Open Competition)
for the project "Development and Validation of SUSHI-Q (Standardized Usability and Satisfaction with Health Information Questionnaire) (85k over 3 years)

News (31.10.02): J Med Internet Research, a journal founded by Dr. Eysenbach, named Official Journal of the IHCC

Infodemiology: The Epidemiology of (mis)information [pdf]
In this editorial in the American Journal of Medicine G. Eysenbach coins the term "infodemiology" as a new field of research to "study of determinants and distribution of of health information and misinformation".
Similar to descriptive and analytic epidemiology, one can discriminate between "descriptive infodemiology" (eg describing the prevalence of inaccurate health information on the web) and "analytic infodemiology" (by studying how quality markers, features, characteristics, or attributes of information sources or websites are related to each other and related to knowledge translation or outcomes.
AJM
, 15 Dec 2002;113(9):763-765

The Impact of CyberHealthcare on the PhysicianPatient Relationship
by Anderson JG, Rainey MR, Eysenbach G. Journal of Medical Systems 27 (1): 67-84, February 2003

Eysenbach G. Qualität von Gesundheitsinformationen im World Wide Web. [in German]
Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz
2003. 46(4): 292-299



Whats New? Current press articles/TV shows/radio braodcasts about G.E.  // Aktuelle Presseberichte über G.E.:

I am unable to keep this list up-to-date - for further media reports about MedCERTAIN (now: MedCIRCLE) see also http://www.medcircle.info/press/index.php and http://www.medcertain.org/English/About_Us/Press/press.htm 
for media reports related to the JAMA systematic review on quality on the web see page
Systematic review and meta-analysis on quality criteria for health information on the web

 

 

November 2003

[FULL STORY as PDF]

OTTAWA -- In the next five years, patients will be able to access their medical records online and instantly receive personalized diagnostic information with one click of the mouse, according to a leading expert on e-health applications.  Dr. Gunther Eysenbach, a senior scientist with the University of Toronto’s Centre for Global eHealth Innovation, said the Internet will soon play a role in every step of the health-care delivery process. This includes patients having instant access to their medical records much like bank customers have online access to their statements and transaction history, he said.

"It’s not that far away at all. The Internet will be everywhere," said Eysenbach, who recently presented "Health and the Internet: Junk, jewels, and true opportunities" at the Children’s Hospital of Eastern Ontario in Ottawa.

(...)

Many patients already rely on the Internet to "get a second opinion and to read and understand better what the health professional told them in a face-to-face 10-minute consultation," he said. But "there’s typically not enough time to explore issues in depth, and the Internet helps them to prepare questions for their next visit."

The problem that exists today is not a lack of electronic medical information. Rather, users are often challenged with finding "the right information" that specifically addresses their needs, he said. Another concern is whether the information is accurate and comes from a reliable source, he added.

To address some of these concerns, Eysenbach and his colleagues are working on several initiatives. One includes MedCIRCLE, a software solution, or toolbar, that fits into a user’s Web browser. When the user goes to a medical site, the toolbar automatically consults a few databases that instantly tell the user what trusted medical societies and organizations think about the site and whether they endorse it.

"It won’t tell the consumer whether it’s good or bad information, but it will help them evaluate it," said Eysenbach.

As well, staff at Toronto’s Prince Margaret Hospital are working with cancer patients to teach them how to be more critical when evaluating various e-health information. One patient group is receiving courses as part of a trial project called I3MPACT. The courses teach users to evaluate health Web sites based on such criteria as whether a given site receives frequent updates, gives references, explicitly states its purpose and intentions, and discloses any possible conflicts of interest. Patients in the course will be compared to a similar group that hasn’t received any such training to gauge the course’s effectiveness, said Eysenbach. That study will wrap up in about a year.

"We need to train consumers on how to research health information, how to critically appraise it and how to separate the wheat from the chaff," he said.

As part of Dr. Eysenbach’s vision for e-health, patients of the near future will look up a health professional on the Internet to see how trusted they are, as well as receive ratings for different hospitals. Many patients will also be able to make initial contact with doctors from home through video-conferencing or e-mail.

 

 

November 2003

Wie verändert das Internet die Arzt-Patienten-Verhaeltnis?

MedKit Interview mit Dr. med. Gunther Eysenbach, "einer der wichtigsten eHealth Forscher" [pdf]

[MedKit]

June 2002

GUNTHER EYSENBACH: Gente así necesitamos para salvar la brecha digital
[Gunther Eysenbach: The type of people we need to bridge the digital divide]

José Ramón Negre Peña

 Pensamos que cada vez la brecha es más grande. No nos acercamos a los de cabeza aunque vamos creciendo en número de internautas y en servicios a los que podemos acceder a través de Internet.

 Pero, el equivalente de un Gunther Eysenbach, médico formado en la Universidad de Heildeberg (Alemania), con estudios en dermatología y que ha sido fichado por el Departamento de Salud Pública, Gestión y Evaluacion de la la Universidad de Toronto en competencia con otras tres universidades, según dice el site de la ganadora, es bastante más fácil que aparezca en un medio tan tecnológico como el de los múltiples institutos de investigación promovidos por empresas y universidades alemanas, que en nuestro bastante menos tecnológico contexto.

Su trabajo en Medcertain (sello de calidad de sites sanitarios del que nos hemos ocupado aquí) o en el Journal of Medical Internet Research nos hacen pensar en la conveniencia de seguir el trabajo de Gunther.

No obstante, de las listas de Rediris de temática de ciencias de la salud orientadas a nuevas tecnologías (AP-INFO, INFORMED) venimos viendo algunas promesas que el tiempo nos dirá de su capacidad de liderazgo.

Corolario: hemos de aplicarnos con ganas para no quedarnos en el furgón de cola de Europa, que es dónde nos encontramos. (Disculpen nuestros lectores americanos, pero nos habíamos creído que internet iba a ser la muleta para que el genio creador latino llegara al top, pero no hay top sin matemáticas).

(Numoge, 3/6/2002 http://www.numoge.com/paginas/noticia.asp?reg=220 )

 

 

May 2002

Centre for global e-health innovation launched in Toronto

By Andy Shaw

Occasionally, sudden progress in the healthcare IT world can make your head spin. It recently happened for the Toronto-based University Health Network (UHN), whose eHealth Innovation program is directed by Dr. Alex Jadad.

(...)

Consequently, the centrepiece of the eHealth Centre’s research facilities will be a state-of-the art “usability lab” where care delivery environments anywhere on earth can be emulated and new technologies tested.

(...)

What has also been exciting for both Closson [chief executive officer of the UHN] and Dr. Jadad has been landing Dr. Gunther Eysenbach as the Centre’s first Senior Scientist.

A world-renowned expert on consumer use of medical-related, Internet information, Dr. Eysenbach built his reputation with research at the University of Heidelberg in Germany. Three major U.S. universities were trying to lure him to their campuses, but he came to Toronto instead.

“I came because the possibilities here at the Centre are endless,” said Dr. Eysenbach.

(...)

“It will be a kind of mission control centre for innovators here,” says Dr. Jadad. “We’ll help accelerate the initiatives of people whose research is dedicated to improving patient care through information and communication technologies.”

(...)

Among the facilities they’re supporting are: the “movie set” usability lab, as Dr. Jadad terms it; an observation deck where prospective researchers can learn how to make use of the Centre; a telehealth connection to 40 northern Ontario hospitals; two 30-seat classrooms for e-learning experiments, links to over 400 homes whose occupants have agreed to be part of Centre research, and soon to come, a supercomputer with the capacity to record, store, and distribute images in real-time of anything the Centre ever does.

There’s one other thing the Centre will also do in its bid to model better healthcare for the world – take advantage of its own environment. As the eHealth Global Innovation Centre’s website (www.uhnres.utoronto.ca/ehealth) points out, Toronto is home to people from 150 countries who speak 75 languages.

CANADIAN HEALTHCARE TECHNOLOGY, May 2002

11. März 2002

Der Informationswust überfordert viele Surfer. Das fand Gunther Eysenbach, Leiter der Abteilung Cybermedizin und E-Health an der Universität Heidelberg, heraus. „Von den 21 Probanden, die wir bei ihren Gesundheitsrecherchen im Web beobachtet haben, machte sich beim Surfen keiner Gedanken über die Herkunft der Informationen“, beschreibt der Experte für Cybermedizin ein Ergebnis. Nur jeder Fünfte konnte sich überhaupt erinnern, von welcher Seite er eine Information bezogen hatte. Der Großteil fasste schon allein auf Grund einer ansprechend und seriös gestalteten Oberfläche Vertrauen. „Viele Surfer betrachten das Internet immer noch als riesiges Ratgeberbuch, in dem man bedenkenlos blättern kann“, resümiert Eysenbach.

FOCUS 11/2002

 

7. November 2001

ZDF Gesundheitsmagazin Praxis

Inzwischen ist fast jeder Zweite im Netz auch auf der Suche nach Medizin- und Gesundheitsinformationen. Wissenschaftler von der Universität Heidelberg haben die Qualität der Angebote untersucht.

http://www.zdf.de/ratgeber/praxis/archiv/therapie/55162/index.html

 

  • N24 aktiv Talk "Dr. Online - Sprechstunde im Internet",
    TV Talkshow mit Studiogast Dr. G. Eysenbach.

    Sendetermine linkout.gif (901 Byte)N24 (TV Nachrichtenkanal)
    Mittwoch 2. August 2000, 18.15 - 19.00 Uhr
    Donnerstag, 3. August 2000, 23.15 - 24.00 Uhr
    Sonntag, 6. August 2000, 16.15 - 17.00 Uhr

n24logo.jpg (4965 Byte)

TV-Interview Bayerisches Fernsehen, Internet Couch - Talk mit G. Eysenbach über linkout.gif (901 Byte)Gesundheit im Web

Sendetermine
BR-alpha (Satellit):
Samstag, 16, September 2000, 21.00 Uhr
Montag, 18. September 2000, 15.15 Uhr
Dienstag, 19. September 2000, 10.30 Uhr

eysenbach-br.jpg (5063 Byte)


Recent own publications:

 

uk.gif (216 Byte) Nov 18, 2003

Eysenbach G.
The impact of the Internet on cancer outcomes.
CA Cancer J Clin Nov/Dec 2003; 53(6): 356-371

Each day, more than 12.5 million health-related computer searches are conducted on the World Wide Web. Based on a meta-analysis of 24 published surveys, the author estimates that in the developed world, about 39% of persons with cancer are using the Internet, and approximately 2.3 million persons living with cancer worldwide are online. In addition, 15% to 20% of persons with cancer use the Internet "indirectly" through family and friends. Based on a comprehensive review of the literature, the available evidence on how persons with cancer are using the Internet and the effect of Internet use on persons with cancer is summarized. The author distinguishes four areas of Internet use: communication (electronic mail), community (virtual support groups), content (health information on the World Wide Web), and e-commerce. A conceptual framework summarizing the factors involved in a possible link between Internet use and cancer outcomes is presented, and future areas for research are highlighted.

[PDF]

Original at: http://caonline.amcancersoc.org/cgi/content/full/53/6/356

  April 2003

Qualität von Gesundheitsinformationen im World Wide Web. [in German]

Gunther Eysenbach
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz
2003. 46(4): 292-299

(linkout.gif (901 Byte)Ausgabe mit dem Leitthema "Gesundheitsinformationssysteme")

[PDF]  
 

Bundesgesundheitsblatt
uk.gif (216 Byte) Dec 15, 2002

Infodemiology: the epidemiology of (mis)information

Gunther Eysenbach
American Journal of Medicine, 2002;113(9):763-765

[PDF]  

Much of the health information on the Internet has been described as being discordant with information from evidence-based sources. A new research discipline and methodology has emerged—the study of the determinants and distribution of health information and misinformation—which may be useful in guiding health professionals and patients to quality health information on the Internet. Information epidemiology, or infodemiology, identifies areas where there is a knowledge translation gap between best evidence (what some experts know) and practice (what most people do or believe), as well as markers for “high-quality” information. (...)

Enlarge Image

Figure. Conceptual framework of quality markers and their relation with outcome variables for effective health communication on the Internet. [gif] [ppt]

 

Journal Cover
 uk.gif (216 Byte) May 22, 2002

A systematic review and meta-analysis on quality criteria for health information on the web

Empirical studies assessing the quality of health information for consumers on the World Wide Web: A systematic review.
Gunther Eysenbach, John Powell, Oliver Kuss, Eunryoung Sa. 
JAMA, 2002; 287: 2691-2700
Abstract:
linkout.gif (901 Byte)http://jama.ama-assn.org/issues/v287n20/abs/jrv10005.html 

[PDF]  

[more information and press releases about this study]

JAMA Press Release: 

CONSUMER HEALTH INFORMATION ON THE INTERNET NEEDS BETTER QUALITY
CRITERIA

CHICAGO - Criteria for determining the quality of the consumer health information on the World Wide Web vary widely and need to be improved, according to an article in the May 22/29 issue of The Journal of the American Medical Association (JAMA).

Gunther
Eysenbach, M.D., at the time of the study with the University of Heidelberg, Germany, (currently with the Centre for Global eHealth Innovation, Toronto General Hospital, Ontario), and colleagues reviewed studies evaluating consumer health information on the Web to establish a methodological framework on how "quality" on the Internet is assessed in practice. The researchers also looked at the differences of the results and conclusions, and compared the methodological rigor of these studies, to determine to what extent the conclusions depend on the methodology used, and to suggest future directions for research. 

The Internet has become an important mass medium for consumers seeking health related information and services online, according to background information in the article. The authors report that it is unclear how much of a problem misinformation on the Web is, and if it has an impact on public health. Previous studies have described, critically appraised, and analyzed consumer health information on the Web. 
"However, to date, no systematic and comprehensive synthesis of the methodology and evidence has been attempted," the authors note.

In this study, the authors searched several medical and science databases (for information between 1966 - 2001) to identify "published and unpublished empirical studies in any language in which investigators
search the Web systematically for specific health information, evaluated the quality of Web sites or pages, and reported quantitative results."  A total of 79 distinct studies met the inclusion criteria, evaluating 5,941 health Web sites and 1,329 Web pages, and reporting 408 evaluation results for 86 different quality criteria.

The authors found that the "most frequently used quality criteria used include accuracy, completeness, readability, design, disclosures, and references provided. Fifty-five studies (70 percent) concluded that
quality is a problem on the Web, 17 (22 percent) remained neutral, and 7 studies (9 percent) came to a positive conclusion," the authors report. Positive studies scored significantly lower in search and evaluation methods.

The researchers suggest that more studies are needed to help develop methods and instruments to guide consumers to quality information. "Studies evaluating content should also harness the potential of the Web as a source for qualitative data rather than getting bogged down by the question of how much information is inaccurate, one could analyze where and why gaps exist between evidence-based medicine and health information on the Internet, which may elicit a wealth of valuable data that may inform priorities for research, health communication, and education," the authors conclude. 
(JAMA. 2002; 287: 2691-2700. Available post-embargo at jama.com.)

Editor's Note: Dr. Eysenbach's research was partly funded by the European Union under the Action Plan for Safer Use of the Internet, MedCERTAIN Project. Co-author, John Powell, M.Sc., is funded by the NHS
(South East) Research and Knowledge Management program.

[more information and press releases about this study]

 

  9. March 2002

Internet: Konsequenzen für die Chirurgie
Christian Köhler, Gunther Eysenbach. 
Der Chirurg
2002; 73: 410 - 416

  [PDF]  

 

 uk.gif (216 Byte) 9. March 2002

Consumers and the web

How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews
Gunther Eysenbach and Christian Köhler
BMJ 2002; 324: 573-577.
 [Full text]
 
[PDF]  

 

 


BMJ Theme Issue
"Quality of Health Information
on the web"

uk.gif (216 Byte) March 2002

Doing Internet research

Eysenbach G, Wyatt J. Facilitating research via the Internet. 
In McKenzie B: Internet and Medicine (3rd edition). Oxford University Press (publication date 21 March)

PDF Preview (draft  chapter)

BMJ Review of the book

 uk.gif (216 Byte) 10. November 2001

Doing Internet research

Eysenbach G, Till JE. Ethical issues in qualitative research on internet communities  
BMJ 
2001;323:1103-1105 (10 November)

PDF Reprint [full version]

 

 uk.gif (216 Byte) October 2001

Evidence-based medicine and informatics

Eysenbach G, Tuische J, Diepgen TL. Evaluation of the usefulness of Internet searches to identify unpublished clinical trials for systematic reviews.
Med Inform Internet Med 2001; 26(3):203-218

PDF Reprint [full version]

 uk.gif (216 Byte) June 2001

Evidence-based patient choice and consumer health informatics

Evidence-based Patient Choice and Consumer Health Informatics in the Internet Age
Gunther Eysenbach, Alejandro Jadad 

In: Evidence-based patient choice (Editors: Adrian Edwards & Glyn Elwyn). Oxford University Press,2001. ISBN 0-19-263194-2

(also published in: J Med Internet Res 2001, June 12; 3 (2): e19)

PDF Reprint [full version]

 uk.gif (216 Byte) 23. May 2001

E-health

Eysenbach G. linkout.gif (901 Byte) The role of e-health and consumer health informatics for evidence-based patient choice in the 21st century . Clin Dermatol Jan/Feb 2001; 19(1):11-7
[FREE article in PDF]

curr-imunol.jpg (25484 Byte)

 uk.gif (216 Byte) 28. Aug 2000

Electronic publishing

Eysenbach G. linkout.gif (901 Byte)The impact of preprint servers and electronic publishing on biomedical research [Guest Editorial]. Current Opinion in Immunology Oct 2000; 12(5): 499-503
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 uk.gif (216 Byte) 24. June 2000

Consumer Health Informatics

by Gunther Eysenbach

linkout.gif (901 Byte)British Medical Journal 2000;320:1713-1716 ( 24 June ) [FREE article in PDF]

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October 2001

e-health: advice from cyberspace?

In English: e-health: advice from cyberspace?

In Francais: e-health La santé dans le cyberspace 

In Deutsch: e-health aus dem Cyberspace? 

 

European Health Forum 27.9.2000 - Interviews with G. Eysenbach broadcasted in ORF (Zeit im Bild, 28.9.2000), ORF Hörfunk, Danish State Radio, TV Salzburg and others

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Interview: Medizin-Gütesiegel: Quacksalber outen. Dr. Gunther Eysenbach koordiniert das EU-Projekt MedCERTAIN.
FOCUS Nr. 39, 25. Sept 2000, S.266
(Achtung Bildverwechslung - das Foto mit der Bildunterschrift "Dr. Gunther Eysenbach" zeigt nicht mich! Von wegen: Fakten, Fakten, Fakten!)

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SWR Landescchau (TV), 22.9.2000, Bericht vom linkout.gif (901 Byte)Expert Consensus Workshop und Interview mit G. Eysenbach

 

Internet-Medizin: Interview mit G. Eysenbach. Mannheimer Morgen, 7.9.00, S. 14

 

Chat: Treffpunkt Internet. FOCUS 28. August 2000

 

"Die EU unterstützt den Heidelberger Sozialmediziner Gunther Eysenbach und eine Gruppe engagierter Kollegen, eine Art TÜV für Gesundheitsinformationene im Netz zu entwickeln. Ab Januar 2001 sollen Anbieter ihre Sites formal und inhaltlich prüfen lassen können. Begutachtete Angebote bekommen dann das Qualitätssiegel MedCERTAIN."

Bank B, Eckstein D: Erste Hilfe im Internet. CAPITAL Nr. 18/2000, S.83-86

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Cyberdocs als Quacksalber

"(...) Ähnlich schlechte Erfahrungen machte der Heidelberger Dermatologe Gunther Eysenbach. Der Mediziner testete amerikanische Cyberdocs, die online medizinischen Rat gegen Bezahlung anbieten – eine Dienstleistung, die in Deutschland verboten ist. Eysenbach beschrieb einen fiktiven Fall, in dem er einen Patienten die Symptome einer lebensgefährlichen Gürtelrose schildern ließ. Innerhalb weniger Stunden antworteten zehn kommerzielle Anbieter: Drei gaben keine Auskunft, fünf rieten dazu, zum Arzt zu gehen und zwei gaben sogar Ratschläge, die einem echten Patienten das Leben gekostet hätten: Der eine empfahl nur die Einnahme von Vitamin C, der andere riet zu einem Salat aus Löwenzahn und Klee und zum Trinken von Regenwasser.

Um derartige Fehlinformationen einzuschränken, empfehlen Eysenbach und andere Ärzte die Entwicklung von Qualitätssiegeln zur Bewertung medizinischer Publikationen im Internet. Das derzeit am meisten verbreitete „Gütesiegel“ dieser Art ist das Logo der Schweizer Stiftung „Health on the Net”, das etwa 3000 Betreiber auf ihren Seiten abbilden. Dabei handelt es sich jedoch um eine reine Selbstverpflichtung der Webmaster. „Das ist, als wenn man Autofahrern vorschlagen würde, sich eine TÜV-Plakette aufs Auto zu heften, wenn sie meinen, dass mit ihrem Auto alles in Ordnung ist“, warnt Eysenbach. Besseren Schutz soll das „medCERTAIN-Projekt“, ein europäisches Bewertungssystem für Webseiten, bringen, bei dem das Qualitäts-Logo nach Prüfung dynamisch aus einer Datenbank angefordert wird. (...)"

Staun, H. “Wenn guter Rat nicht teuer ist” linkout.gif (901 Byte)SZ 22. August 2000 (Wissenschaft)
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d-flag.gif (98 Byte) 2. August 2000

" (...) Mittlerweile gibt es en masse medizinische Informtionen im World Wide Web. Der Laie kann dabei oft nicht ohne weiteres erkennen, wie gut die Qualität der Inhalte tatsächlich ist. "Vorsicht ist bei allen Informationen geboten, die auffallend kommerziell orientiert sind", sagt Gunther Eysenbach, Leiter der Forschungsgruppe Cyber-Medizin der Universität Heidelberg. Etwa, wenn Unternehmen "Wundermittel" anpreisen. Auch vor einer aggressiven Werbesprache, die "sensationelle Heilungserfolge" oder ein Medikament "völlig ohne Nebenwirkungen" verspricht, warnt der Wissenschaftler.

Ein von der Europäischen Union mit rund einer Million DM gefördertes Projekt der Forschungsgruppe Cyber-Medizin unter der Leitung von Eysenbach soll Abhilfe schaffen. Mit dem "Medcertain"-Siegel soll der Benutzer laut
Eysenbach seriöse von unseriösen Angeboten unterscheiden können. Das Cyber-Medizin-Qualitätslogo ist bislang europaweit das erste Projekt, bei dem sich Anbieter freiwillig der Prüfung durch externe Experten unterziehen.

Der bereits jetzt existierende ethische Code der "Health on the Net-Foundation" (HON) dagegen sei keine vergleichbare Auszeichnung, so Eysenbach. Hier handele es sich um eine reine Selbstverpflichtung verschiedener Anbieter, sich an bestimmte Prinzipien zu halten - ohne dass dies von dritter Seite tatsächlich geprüft werde.
Eysenbach: "Das ist so, als ob jeder Autofahrer sich die Tüv-Plakette selbst ankleben könnte."

Medcertain plant eine Zertifizierung in vier Stufen: In einem ersten Schritt kann jeder Anbieter freiwillig sein Webangebot registrieren lassen. Damit verpflichtet er sich, bestimmte formale Kriterien einzuhalten, zum Beispiel, dass Werbung und redaktioneller Inhalt auf den Seiten strikt getrennt werden. Auch der Autor eines Beitrags sollte immer genannt sein.

Auf der zweiten Stufe prüfen Experten, ob die Firmen sich an diese Vorgaben halten. Erst in der dritten Zertifizierungsstufe geht es um den Inhalt, und zwar vor allem darum, dass keine grob falschen medizinischen Angaben gemacht werden. "Wahrscheinlich wird es nicht möglich sein, jede einzelne Seite eines gesamten Web-Angebots zu prüfen - aber schon anhand von Stichproben können wir attestieren, ob es sich um einen vertrauenswürdigen Anbieter handelt", ist
Eysenbach überzeugt.

Bestimmten besonders heiklen Angeboten soll die vierte Stufe des geplanten Verfahrens vorbehalten bleiben. "Wenn zum Beispiel medizinische Behandlungsrichtlinien veröffentlicht werden, die an Ärzte gerichtet sind, dann ist besondere Sorgfalt geboten", erläutert
Eysenbach. Seite für Seite werden die Experten dann unter die Lupe nehmen.

Im Januar 2001 wird es das Qualitätssiegel geben, heißt es. Nutzer können unter der Adresse www.medcertain.org einsehen, wer sich mit dem Label "Vertrauenswürdiger Anbieter" schmücken darf. Ein solches Siegel käme jedenfalls Roman Rittweger von Arztpartner Almeda gelegen: "Wenn das kommt, werden wir uns sofort prüfen lassen, sagt er auf Anfrage. Aber Zertifizierung hin oder her: Eine persönliche Beratung durch den Arzt soll und kann das beste Web-Angebot nicht ersetzen."

Internet-Sicherheit: Cyber-Medizin wird untersucht. linkout.gif (901 Byte)Kölner Stadtanzeiger, 2.8.2000 (Wirtschaft)
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Kölner Stadtanzeiger

d-flag.gif (98 Byte) 28. Juli 2000

" (...) Spätestens hier drängt sich die Frage auf, wie zuverlässig all diese Information sind. Ihr widmet sich eine internationalen Expertengruppe, die Richtlinien für medizinische Internetdienste erarbeitet, zu finden unter www.jmir.org/2000/1/. "Viele Studien zeigen, dass die im Internet angebotenen Informationen qualitativ sehr unterschiedlich sind. Danach ist etwa ein Drittel der Informationen unseriös", erklärt Dr. Gunther Eysenbach, Mitglied der Expertengruppe und Leiter der Arbeitsgruppe Cyber-Medizin an der Universität Heidelberg.

Prüfsiegel bewerten die Qualität der Angebote

Die Internationale Gruppe von Wissenschaftlern entwickelt im Rahmen eines von der europäischen Union geförderten Projektes das Qualitätssiegel "MedCertain" Dieses Gütesiegel, dass zurzeit noch in der Entwicklung ist, soll im Laufe des kommenden Jahres von medizinischen Fachgesellschaften und Organisationen für seriöse Web-Seiten im Internet verliehen werden. Wer sich mit solch einem Siegel schmücken will, muss allerdings die strengen Kriterien von MedCertain erfüllen. So muss klar erkennbar sein, wer der Autor der medizinischen Informationen ist und wer als Sponsor für die Web-Seite auftritt. Werbung und redaktionelle Inhalte müssen klar erkennbar voneinander getrennt sein. Außerdem wird von Experten beurteilt, ob der Inhalt sachlich dargestellt ist. Sind die beschriebenen Therapiemethoden in der Fachwelt umstritten, muss dies auch aus den Texten hervorgehen. Ein weiteres Kriterium ist die Datensicherheit. "Es muss sichergestellt sein, dass mit den Daten des Verbrauchers kein Missbrauch getrieben wird", betont Dr. Eysenbach . Auf den Web-Seiten, die alle diese Kriterien erfüllen, wird dann das Siegel "MedCertain" eingeblendet sowie die Logos der medizinischen Fachgesellschaften, die die Seite beurteilt haben."

Werner C, Haubner S. Der Arzt im Netz. linkout.gif (901 Byte)Hamburger Abendblatt, 28. Juli 2000, S. 10 (Computer)

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d-flag.gif (98 Byte) 7. Juli 2000

Das Internet verändert die Welt und die Kommunikationsstrukturen seiner Nutzer. Auch die traditionelle Arzt-Patienten-Beziehung wandelt sich durch die globale Vernetzung, stellt Gunther Eysenbach, Leiter der Arbeitsgruppe Cybermedizin am Institut für Arbeits- und Sozialmedizin der Universität Heidelberg fest. Das Interesse der Öffentlichkeit an gesundheitsspezifischen Angeboten im Netz ist groß: Auf http://www.multi-med-vision.de sind unter dem Stichwort "Verbraucher/Patienten" allein 27 deutschsprachige Gesundheitsportale für medizinisch interessierte Laien verzeichnet. Und das Angebot wächst stetig. Zum einen ändere sich durch das neue Medium die Form der Kontaktaufnahme zwischen Mediziner und Ratsuchendem, sagt Eysenbach. Arztbesuche online oder per E-Mail seien keine Seltenheit mehr. Aber auch der Umgang zwischen Arzt und Patient entwickle sich weiter - und zwar dadurch, dass das Internet den Mythos vom Halbgott in Weiß demontiere. "Der Arzt hat nicht länger das Monopol auf das Wissen. Denn der Patient erhält durch das Internet die Möglichkeit, sich die gleiche Wissensbasis zu verschaffen. Er hat Zugriff auf Datenbanken und Studienergebnisse und kommt mit Infos in die Praxis, von denen sein Arzt noch nicht einmal etwas gehört hat", verdeutlicht der Experte. Der Patient wolle als Partner in Entscheidungen seines Arztes einbezogen werden. Das schaffe natürlich auch Probleme: Die wenigsten Ärzte seien begeistert, wenn ein Patient mit gezielten Vorstellungen in seiner Praxis auftauche und offenbar an ihrer Autorität kratze. Insgesamt erhofft sich Eysenbach von "der wachsenden Machtkomponente auf Seiten des Patienten" aber eine "Verbesserung der Qualität im Gesundheitswesen".

Der Schwerpunkt der Cybermedizin liegt in der Vorbeugung und Gesundheitsaufklärung. Heilen kann sie nicht - "wenn sie auch Krankheiten verhindern oder der Verschlimmerung vorhandener Erkrankungen einen Riegel vorschieben kann", wie Eysenbach sagt. Interessant ist das Wissen vermittelnde Internet nach der Erfahrung des Cybermedizin-Experten vor allem für chronisch kranke Patienten. Sie könnten sich Anstöße für neue Therapien aus dem Netz holen oder per E-Mail die Meinung von Spezialisten abfragen. Auch die emotionale Komponente bei der Nutzung des Internets spiele für sie eine Rolle: Schwerkranke und Hochrisiko-Patienten hätten in Selbsthilfeforen die Möglichkeit, sich - auch anonym - mit anderen Betroffenen auszutauschen. Als Beispiel für optimale Patienten-Information nennt Eysenbach den in Zusammenarbeit mit der Universität Erlangen-Nürnberg entwickelten Online-Dermatologie-Atlas (http://www.dermis.net/bilddb/index_d.htm). Patienten finden zu hunderten von Hautkrankheiten Abbildungen, Diagnosehinweise und Links zur US-Datenbank "Medline" (http://research.bmn.com/medline). Außerdem werden die User zu einem detaillierten Fragebogen über ihre Lebensqualität weitergeleitet. Die Antworten dienen den Forschern als Grundlage und Ausgangsmaterial für wissenschaftliche Studien.

Leider tummeln sich im Internet aber nicht nur Aufklärer, sondern auch viele Abzocker. "Es gibt sehr viele unseriöse und primär kommerziell orientierte Angebote", skizziert Eysenbach die Lage. Häufig hapere es an Ausgewogenheit und Qualität der Informationen. Daneben kritisiert der Cybermedizin-Experte den unzureichenden Datenschutz bei vielen Angeboten. Eysenbach fordert, dass jeder Anbieter offenlegt, was er mit den zum Teil sehr sensiblen Daten macht, zum Beispiel ob er sie weiter verkauft. "Der Nutzer muss die Möglichkeit haben, dazu Nein zu sagen." Diesem Zweck widmet sich das Projekt "medCERTAIN", das Eysenbach leitet. Sein Ziel: eine ethische Richtlinie für medizinische Informationsanbieter im Internet zu erstellen. Ein Drei-Stufen-Plan sieht in einem ersten Schritt die schriftliche Verpflichtung der Anbieter vor, sich an eben diese Richtlinie zu halten. In einem zweiten Schritt soll deren Verifizierung folgen, in einem dritten die medizinische Überprüfung der Inhalte und die Zertifikat-Vergabe durch medizinische Fachgesellschaften. Ein entsprechendes Logo signalisiere den Nutzern, dass sie sich auf seriösem Terrain bewegten. Das Projekt mit einer Laufzeit von 18 Monaten startete am 1. Juni dieses Jahres und wird mit etwa einer Million Mark von der EU unterstützt. Für Ende 2001 rechnet Eysenbach mit der Umsetzung der Richtlinie. Seine Hauptaufgabe sei jedoch nicht "nur die aktive Qualitätserziehung durch die Verteilung von Gütesiegeln, sondern das Mündigmachen des Patienten. Mein Ziel ist der kritische, gut informierte Patient, der hinterfragen kann, wie gut sein Arzt ist.

Onkel Doktor bekommt Konkurrenz: Medizin im Cyberspace. Berliner Zeitung, 7.7.2000 [BerlinOnline] [PDF]

 

d-flag.gif (98 Byte) 29. Juni 2000

"Um dieses Manko [der Qualität von Gesundheitsinformationen im Internet] zu beheben, fördert die EU mit rund einer Million Mark die Entwicklung des Gütesiegels MedCERTAIN. Das von Eysenbach geleitete Projekt prüft bis Mitte 2001 bestehende Seiten auf Qualität und Seriosität. Ein Klick auf das Siegel genügt, und der User sieht, wie verschiedene Prüfer die Seite bewertet haben.  "

Online: Preiswerte Medikamente aus der Internet-Apotheke. linkout.gif (901 Byte)FOCUS-Money, Nr. 27. Juni 2000, S. 132

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d-flag.gif (98 Byte) 10. Juni 2000

Gesundheitsportal-Test in FOCUS 10.6.2000

 

d-flag.gif (98 Byte) 6. Juni 2000

"Während sich noch viele Mediziner gegen Patienten sträuben, die sich zum Experten in eigener Sache machen wollen, entdecken immer mehr Kranke den Wissensschatz im weltweiten Netz. "Dadurch verlieren die Ärzte ihr Informationsmonopol", urteilt Eysenbach. (...)

"Die Medizin könnte dadurch [, daß Patienten sich im Internet eine zweite Meinung einholen und die Handlungsweisen der Ärzte kritisch überprüfen], besser werden", prognostiziert Eysenbach. Denn Ärzte gerieten durch gut informierte Patienten auch unter stärkeren Druck, sich fortzubilden. (...)

Orientierung im Online-Dschungel könnte auch ein von Gunther Eysenbach gestartetes EU-Projekt geben: Fachleute sollen medizinische Internetseiten begutachten und mit einem Qualitätssiegel versehen. Zudem könnten beim Besuch der Web-Seiten - auch gegen den Willen der Betreiber - mittels des so genannten PICS-Standards automatisch Verbindungen zu einer Zertifizierungsstelle eingeblendet werden. Hier würden sich die Internetnutzer dann darüber informieren können, ob die besuchte Seite bereits durch unseriöse Angebote aufgefallen ist."

Lindner M. Internet macht Patienten schlauer. Tagesanzeiger (Schweiz). 6. Juni 2000


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d-flag.gif (98 Byte) 24. Mai 2000

"Angesichts der Informationsflut in den neuen Medien erwägt die Weltgesundheitsorganisation WHO die Einführung eines Gütesiegels für seriöse Gesundheitsinformationen (medCERTAIN). Das berichtete der Fachbeauftragte für Gesundheitsförderung im Kopenhagener WHO-Regionalbüro für Europa. Am heutigen Tage ist mit seiner Verabschiedung in Washington im "Journal of Medical Internet Research" der neue internationale "e-Health Code of Ethics" vorgestellt worden (http://www.symposion.com/jmir/2000/2/e9/).
"Der eHealth Code of Ethics ist eine nützliche Grundlage, um in Zukunft vertrauenswürdige Gesundheits-Seiten von weniger vertrauenswürdigen zu unterscheiden. Demnächst wird es in Europa auch ein System von sogenannten medCERTAIN-Qualitätssiegeln für medizinische Internet-Informationen geben. Nur Anbieter, die sich diesem Code freiwillig anschließen, werden das Qualitätssiegel erhalten", erklärt Dr. Eysenbach, der das internationale Bewertungs- und Zertifizierungsprojekt koordiniert. Die Europäische Kommission unterstützt medCERTAIN im Rahmen des "EU Action Plan for Safer Use of the Internet".

Gesundheitsinformation im Internet: WHO denkt über Gütesiegel für seriöse Websites nach - e-Health Code of Ethics verabschiedet. Medi-Report, 24.5.2000


 

d-flag.gif (98 Byte) 12. Mai 2000

"Unter dem enormen Kostendruck im Gesundheitswesen nehmen sich immer weniger Ärzte die Zeit für ein ausführliches Gespräch mit ihren Patienten. Hier liegen für den Cybermedizin-Experten Gunther Eysenbach die Chancen und Aufgaben des Internets. Dafür solle allerdings die Berufsordnung für Cyberdocs gelockert werden. Denn je weniger Spielraum die Fachärzte im Internet haben, desto größer seien die Chancen für Wunderheiler und Quacksalber. Langfristig fordert er eine international gültige Cyberlicence, die den qualifizierten Arzt ermächtigen soll, Internet-Medizin zu praktizieren.

Anfang dieses Monats ist unter Eysenbachs Leitung das von der Europäischen Union mit 1 Million Mark (511.000 Euro) finanzierte Projekt Medcertain gestartet, dessen Ziel die Entwicklung eines ersten zuverlässigen europäischen Qualitätssiegels für medizinische Internet-Information ist."

Bauch Ch. Schnitzel in den Nacken legen! DIE WOCHE 20/00, 12. Mai 2000 [pdf]

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Patient und Internet

"Mit dem Thema der Qualität von medizinischen Fachinformationen hat sich in Baden-Württemberg der Mediziner Dr. Gunther Eysenbach, Leiter der Forschungsgruppe Cyber-Medizin am Institut für Sozialmedizin der Universität Heidelberg, befasst, der als führender Experte für Internet und Patienteninformationen in Deutschland gilt."

Handrick M. Patient und Internet - Forschungsgruppe verzeichnet wachsenden Informationsbedarf. Zahnaerzteblatt fuer Baden-Wuerttemberg


 

d-flag.gif (98 Byte) 25. Apr 2000

Arztbesuch per E-Mail, Rezepte auf Mausklick

"Der Sozialmediziner Gunter Eysenbach, Leiter der Arbeitsgruppe Cybermedizin an der Universität Heidelberg, sieht im Informationszeitalter vor allem die Möglichkeit einer verbesserten Patienteninformation. Unter Einhaltung strikter Qualitätskontrollen kann er sich auch in Deutschland medizinische Online-Beratungen vorstellen, etwa bei Fragen zu Medikamentenwechselwirkungen. Bundesgesundheitsministerin Andrea Fischer sieht in der Integration von Informationstechnik in das Gesundheitswesen ganz neue Chancen und Möglichkeiten. Gesundheitsministerium und Krankenkassen erhoffen sich von der Cybermedizin vor allem Einsparungen im Gesundheitswesen. Ein reibungsloser Informationsfluss könnte Kliniken, Arztpraxen und Rehabilitationszentren eine bessere Koordination interner Arbeitsabläufe ermöglichen.

Mit Ärzten und Gesundheits-Sites im Internet, dem E-Health-Business und den Fragen des Datenschutzes bei der Telemedizin beschäftigt sich ein Report in der Ausgabe 9/2000 von c't (ab dem 25. April im Handel). (jk/c't)"

(Quelle: http://www.heise.de/newsticker/data/jk-21.04.00-000/)

Interview mit Gunther Eysenbach in c't, Ausgabe 9/2000 (25. April - 8. Mai 2000), S. 102ff [Scan]

Kasten "Wie kann Qualität medizinischer Information beurteilt werden" [Scan]


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"Die deutsche Berufsordnung für Ärzte verbietet eindeutig die Ferndiagnose und damit auch ärztliche Online-Beratung. Deutsche Patienten können allerdings schon jetzt Gesundheitsberatung per Internet auf ausländischen Websites nutzen, berichtet das Computermagazin "c't" in seiner aktuellen Ausgabe 9/2000.
Der Sozialmediziner Gunther Eysenbach, Leiter der Arbeitsgruppe Cybermedizin an der Universität Heidelberg, sieht im Informationszeitalter vor allem die Möglichkeit einer verbesserten Patienteninformation. Unter Einhaltung strikter Qualitätskontrollen kann er sich auch in Deutschland medizinische Online-Beratungen vorstellen, etwa bei Fragen zu Medikamentenwechselwirkungen.

Auf die Frage von "c't" nach seiner "Vision einer idealen Internetnutzung im medizinischen Bereich" antwortete Gunther Eysenbach: "In zehn Jahren wird die Bundesärztekammer die restriktiven Regelungen zur Fernberatung lockern. In 30 Jahren werden wir eine Zusatzbezeichnung 'Arzt für Cybermedizin' haben, die anzeigt,  dass ein Arzt befähigt ist, unter den limitierten Bedingungen des Cyberspace Patienten zu helfen oder zum 'realen' Arzt zu überweisen." (c't 9/2000, S.107)"

Arztbesuch per E-Mail und Medizinische Beratung im Internet schon Realität - Rückzugsgefechte "Ewiggestriger". linkout.gif (901 Byte)Medi-Report 20.4.2000


 

d-flag.gif (98 Byte) 16. Apr 2000

Klick dich gesund - Sprechstunde im Internet

Radiofeature mit G. Eysenbach zum Thema Medizin und Internet - Qualitätssicherung medizinischer Information im Web,
Deutschlandfunk, Wissenschafts-Magazin "Forschung aktuell"
Sendung am Sonntag, 16.4.2000, 16:30 - 17:00


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d-flag.gif (98 Byte) 28. Mar 2000

"Wissen hilft heilen " Interview mit Dr. Gunther Eysenbach

"Wissen ist Macht. Für einen Krebspatienten kann es über Leben und Tod entscheiden: Wo findet man die besten Therapien? Sind wirklich alle Möglichkeiten ausgeschöpft? Das Internet bietet schon heute einen riesigen Informationspool, der allerdings oft verwirrt. In Zukunft sollen Qualitätssiegel dem Laien helfen, sich im Informationsdschungel besser zurechtzufinden. Seriöse Angebote kristallisieren sich schon heute heraus.

Netdoktor befragte Gunther Eysenbach, Arzt und Cybermedizin-Forscher an der Universität Heidelberg, zu Chancen und Risiken des Internets für Krebspatienten."

linkout.gif (901 Byte)Netdoktor.de


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d-flag.gif (98 Byte) 21. Mar 2000

"Viele Patienten haben den Eindruck, von ihren Ärzten nicht mehr optimal beraten zu werden, und suchen deshalb im Internet selbst nach Informationen über ihre Krankheit", meint der Cybermedizin-Experte und Arzt Gunther Eysenbach. (...) Gunther Eysenbach, der auf seiner Homepage eine umfangreiche FAQ zum Thema Cybermedizin bereitstellt, rät: "Eine Entscheidung, die die eigene Gesundheit betrifft, (sollte) niemals alleine auf einer Internet-Recherche basieren, sondern immer mit dem Hausarzt besprochen werden". (wst/c't)

linkout.gif (901 Byte)Heise Online Ticker, 21.3.2000


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d-flag.gif (98 Byte) 12. Mar 2000

Schlechter Rat von Dr. Online. WELT am SONNTAG, Nr. 11, 12.3.2000, S. 71 [Scan]


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d-flag.gif (98 Byte) 8. Mar 2000

  • „Dr. Online – Sprechstunde im Internet"

    linkout.gif (901 Byte)N24 Aktiv Talk (Gesundheitsmagazin, produziert von TV-VITAL für N24).
    TV-Interview mit G. Eysenbach, N24 Nachrichtenkanal,
    Erstausstrahlung am Mittwoch, 8.3.2000, 18:40-19:00;
    Wiederholungen:
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